zawieszenie autaPodwozie samochodu pełni niezmiernie istotną rolę w funkcjonowaniu całego auta – dba o jego przyczepność i stabilność na drodze. Niestety podczas eksploatacji samochodu zawieszenie auta ulega szybkiemu zużyciu. Degradacja podwozia naszego auta nastąpi szybciej, jeśli przemieszczamy się po kiepskiej jakości nawierzchniach.
Dlatego też, warto zwrócić szczególną uwagę podczas eksploatacji na kondycję zawieszenia naszego auta, i to nie tylko przy okazji kolejnych przeglądów okresowych.

Kontrolując stan podwozia auta, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na geometrię zawieszenie. Przestawienie geometrii wpływa nie tylko na spadek precyzji prowadzenia auta, ale doprowadzić może do nierównoległości osi, czego efektem będzie intensywne zużycie opon. Nawet niewielkie luzy w zawieszeniu zwiększają ryzyko chociażby wpadnięcia w poślizg na śliskiej nawierzchni.

Warto regularnie kontrolować stan miski olejowej. Ta część zwieszenia ulega częstemu uszkodzeniu, ze względu na swoje umiejscowienie. Nawet jej niewielkie wgięcie może doprowadzić do wycieku oleju i zatarcia silnika.
Średnio co 20-30 tysięcy przejechanych kilometrów dobrze jest sprawdzić u mechanika stan amortyzatorów. To amortyzatory wpływają na komfort jazdy, ale również, a może przede wszystkim na bezpieczeństwo. Zadaniem amortyzatorów jest stabilizowanie całego pojazdu podczas jazdy.

Ponadto, uszkodzone osłony amortyzatorów nie uchronią tłoku przed czynnikami zewnętrznymi.

Amortyzatory z kolei mogą zostać uszkodzone w wyniku niewłaściwej eksploatacji pozostałych części z nimi współpracujących. Niesprawne odboje wpłyną na szybsze zużywanie amortyzatorów. Odboje bowiem odciążają amortyzatory, a podczas jazdy po nierównej lub wyboistej nawierzchni chronią przed uszkodzeniami zawór denny. Szczególną uwagę zwrócić należy także na wahacze i tuleje, które odpowiadają za przyczepność kół do powierzchni. Samoistne skręcanie kół i obniżona sterowność to objawy świadczące o zużyciu wahaczy.

Zagrożeniem dla podwozia naszego auta może być też korozja. Chociaż większość aut zabezpieczona jest przed rdzą, to warto po kilku latach, szczególnie intensywnej eksploatacji, zabezpieczyć nadwozie preparatami antykorozyjnymi. Mechanicy zalecają również regularne oczyszczanie podwozia z nagromadzonych zanieczyszczeń, szczególnie po zimie.

Zawieszenie będzie spełniać właściwie swoje funkcje tylko wówczas, gdy wszystkie jego elementy będą sprawne. Pamiętajmy również o tym, że od stanu zawieszenia auta zależy także działanie systemów wspomagających układ jezdny – systemu ABS, systemu kontroli dynamiki jazdy czy systemu kontroli trakcji.