Układ rozrządu pełni kluczową rolę w działaniu każdego silnika i wymaga szczególnej opieki serwisowej. Nawet jego najmniejsze zaniedbanie może doprowadzić do opłakanych skutków.
Główną przyczyną zerwania paska rozrządu jest zatarcie łożyska rolki napinającej pasek lub dostanie się ciała obcego między pasek rozrządu, a koło zębate. Zerwanie paska rozrządu zawsze powoduje unieruchomienie silnika, a w wielu przypadkach również jego całkowite zniszczenie.
Dlatego też, niezmiernie istotna jest regularna wymiana paska rozrządu oraz kontrola jego stanu podczas przeglądu okresowego. Powszechnie przyjęto, że pasek rozrządu wymienia się co 60 000 – 120 000 km, jednak nie z mniejszą częstotliwością niż określa to producent. Pamiętać należy jednak, by nie sugerować się tylko przebiegiem auta, ale i kondycją paska rozrządu. Dlatego w wielu przypadkach zaleca się wcześniejszą jego wymianę. Powodem skrócenia przebiegu, po jakim należy wymienić pasek jest długi czas użytkowania. Większość specjalistów zaleca wymianę po 3-5 latach użytkowania, bez względu na pokonany dystans. Pasek, nawet mimo niewielkiego przebiegu, starzeje się i traci swoją wytrzymałość. Do częstszych wymian paska rozrządu będą zmuszeni również kierowcy poruszający się głównie po mieście. Dynamiczna jazda w warunkach miejskich – nieustanne hamowanie i przyśpieszanie, przyczynia się bowiem do szybszego zużycia rozrządu.
Pamiętać należy również, że kupując auto używane, zaleca się wymianę paska rozrządu wraz z napinaczami. Kupując takie auto, mało który z nabywców ma 100% pewność co do jego historii serwisowej. Pasek rozrządu to stosunkowo tani element, szczególnie w zestawieniu z kosztami, z którymi będziemy musieli liczyć się w przypadku unieruchomienia silnika. Dlatego też, warto ponieść taki wydatek decydując się na zakup auta używanego.