Naprawy i przeglądy serwisowe potrafią być kosztowne. Wie o tym doskonale każdy z kierowców. Dlatego też, większość z nas mając przed sobą perspektywę naprawy auta, staje przed dylematem jakie części wybrać – oryginalne, zamienniki a może części zregenerowane?
Wybór między częściami oryginalnymi bądź zamiennikami, powinien być uzależniony od tego jakiej części poszukujemy. Nie warto wybierać części używanych w przypadku elementów blacharskich, które wymagają zazwyczaj pracochłonnego i kosztownego dostosowania. Również w przypadku części, których sprawność możemy sprawdzić dopiero po zamontowaniu, warto wybrać części nowe, na które otrzymamy gwarancję rozruchową.
Warto wspomnieć, że Polsce od 1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej obowiązują przepisy GVO, zgodnie z którymi właściciele aut mogą decydować o tym, czy wymieniane w ich pojeździe będącym na gwarancji części, mają być oryginalne czy też o tzw. standardzie „porównywalnej jakości”. Powyższe nie wpływa na utratę czy ograniczenie obowiązującej gwarancji, przy czym nie mogą to być części wadliwe i nieznanego pochodzenia.
Stosowanie oryginalnych części ma ogromny wpływ na żywotność i kondycję auta. Nowe części objęte są gwarancją, co może okazać się niezmiernie istotne w przypadku awarii.
Jeśli mamy możliwość, lepiej oczywiście wybierać części oryginalne. Oryginalne elementy są z jednej strony gwarancją jakości i zapewniają dłuższy okres eksploatacji auta, z drugiej zaś ich cena jest przeszkodą nie do pokonania dla większości przeciętnych kierowców.
Jeśli chodzi o części zamienne, wśród wielu kierowców panuje powszechne przekonanie, że zamienniki to części gorszej jakości, o znacznie skróconym okresie żywotności. Faktycznie, część dostępnych na rynku części to podróbki na pozór udające tylko pełnowartościowe i legalne części. Często też, ich użytkowanie może doprowadzić do kosztownych i kłopotliwych awarii.
Jednak na rynku dostępna jest także szeroka oferta zamienników wykonywanych z dobrych jakościowo materiałów, posiadających odpowiednie certyfikaty. Jakość zamienników stale rośnie i w większości przypadków niewiele różni się od jakości takich samych oryginalnych części. Zamienniki są alternatywą dla nowych i oryginalnych, a co za tym idzie dużo droższych części.
Dlatego być może warto zwrócić uwagę na rynek części używanych. Wybierając zamienniki, unikajmy jednak części o rażąco niskich cenach. Trwałość i jakość takich części mogą być wątpliwa.
W trosce o bezpieczeństwo użytkowników auta, nie powinniśmy decydować się na montaż używanych części zamiennych w układzie hamulcowym oraz jezdnym. Wykorzystanie fabrycznie nowych części da nam pewność, że całość układu zadziała prawidłowo w awaryjnej sytuacji i zapewni nam i pasażerom bezpieczeństwo.
Alternatywą zarówno dla części oryginalnych, jak i zamienników, są części regenerowane.
Wiele podzespołów samochodowych, które w procesie eksploatacji nie uległy zużyciu, poddawanych jest regeneracji, która pozwala na ponowne ich używanie. Korzystając z części regenerowanych możemy zaoszczędzić nawet do 80% ceny takich samych oryginalnych części. Decydując się na regenerowane części, powinniśmy jednak poważnie zastanowić się czy takie rozwiązanie nam się opłaca. Części takie jak sprzęgło czy rozruszniki, regenerowane są przy zastosowaniu zaawansowanych technologii, dzięki czemu stają się one pełnowartościowymi podzespołami. Niestety znaczna część regenerowanych elementów, charakteryzuje się po regeneracji mniejszą jakością i odpornością. I choć w punkcie wyjścia są faktycznie tańsze niż takie same nowe, to w ostatecznym rachunku, uwzględniając ewentualne naprawy, ich wykorzystanie okazuje się bardziej kosztowne niż użycie części nowych.